1990-luku oli tuotekehityksen ja palkintojen kulta-aikaa
1990-luku oli tuotekehityksen kulta-aikaa, kun kilpailu kiristyi entisestään ja pääsy kauppojen valikoimiin ei ollut enää itsestäänselvyys. Suomi kylpi syvässä lamassa, mutta Elonen puski vahvalla otteella eteenpäin. 25-vuotisjuhlavuosi vuonna 1991 oli monella tapaa onnistunut, ja leipomolla juhlittiin myös kahta leipomoalan Suomen mestaruutta: Raimo voitti parhaan kondiittorin tittelin ja Jorma Uusitalo palkittiin parhaana leipurina.
1990-luvun loppupuolella toiminta keskitettiin nykyisiin toimitiloihin Patalahdenkadulle, entisiin Valion juustopakkaamon tiloihin. Aluksi osa leipomosaleista oli jopa käyttämättä, mutta myöhemmin tilaa on laajennettu jo kolme kertaa ja tilat ovat lähes tuplaantuneet alkuperäisestä.
Suurten muutosten 2000-luku
2000-luvulla vanhojen tuttujen sesonkituotteiden rinnalle nousi uusia suosikkeja. Esimerkiksi kun ystävänpäivän vietto vakiintui Suomessa, Elosen ystävänpäiväleivos kohosi myyntivaltiksi. Konditoriatuotteiden kysyntä kasvoi selvästi, ja vähittäiskaupassa alettiin odottaa, että markkinoille saataisiin aina tiettyä sesonkia tai juhlapyhää varten räätälöityjä tuotteita.
Vuonna 2005 aloitettiin Jämsän leipomon ja tehtaanmyymälän laajennus sekä uuden leipomolinjan rakentaminen. Kilpailu leipomoalalla oli kiristynyt, ja toimintaan kaivattiin tehokkuutta. Vuonna 2006 Elosen toiminta laajeni valtakunnalliseksi, kun leipomon täytekakkuja alkoi löytyä S-ryhmän kauppojen kylmätiskeiltä ympäri maan. Elonen on yhä yksi johtavista konditoriatuotteiden valmistajista Suomessa.
Vuoden 2010 lopussa tehtiin päätös tuotantotilojen uudistamisesta, kun mielessä pitkään kypsynyt ajatus laajentamisesta lyötiin lukkoon. Uudet tilat valmistuivat vuosien 2012-2013 vaihteessa. Lopullisesti uudet leivontalinjat saatiin käyttöön syksyllä 2013. Lisää toimitilaa rakennettiin 3,5 tuhatta neliömetriä, joka sisältää 750 pakkashuoneen, saman verran kylmätiloja, noin 500 neliön puhdastilat sekä lähettämö- ja pakkaustilat. Lisäksi käyttöön saatiin kaksi uutta tuotantolinjaa, täysin uusi laatikoiden pesulinja ja ilmastoinnin kokonaisuudistus näki päivänvalon.
Vuonna 2017 aloitettiin päivittäinen jakelu koko Suomeen. Viime vuodet Elosella onkin palattu takaisin juurille, sillä meillä panostetaan erityisesti konditoriatuotteiden ja -palvelujen kehittämiseen. Leipomoalalla suurin liikevaihto tehdään perinteisillä kahvileipätuotteilla ja ruokaleivillä. Elosella leipominen jakautuu melko tasaisesti neljään yhtä suureen osaan: tuoreleivontaan, valtakunnalliseen konditorialeivontaan, myymäläleipomoiden leivontaan ja sopimusvalmistukseen.
Vuonna 2021 Elonen laajensi toimintaansa, kun se osti Malviala Oy:n ja Elosen toiminta laajeni kattamaan myös korput, pikkuleivät, marengit, donitsit ja piparit. Malviala Oy:n perusti Jouko Malviala vuonna 1969. Vuodesta 2011-2021 omistajana ja yrittäjänä toimi Joukon poika Harri Malviala. Yrityksellä on neljä toimipaikkaa (Kuopio, Töysä, Ylistaro, Vehmersalmi).